Мелодия для фортепиано и дождя

Мелодия для фортепиано и дождя.
Три части, в каждой ветер, осень
И первый с неба сорвавшийся хрупкий снег.
Падает жёлтый лист, за калиткой ноябрь.
Вечереет. Скрипки смолкли,
Тихо играет фагот, аккорд гитары,
А дальше вступает небо…


- 1. –


Скрипнула от ветра калитка,
И захлопнулась за ним.-
Кружась, на землю спускался осенний лист.


- 2. –


Тучи завесили небо,
Капли бьют потрескавшуюся краску
Старой скамьи в парковой аллее.
Я провожу рукой по ней
И в воздухе пахнет пряностью.
Холодный дождь, тёплое дерево,
Свежо, сумрачно... и темно.


- 3. –


Холодное кружево снежинки
Ложится на горячую ладонь
И плачет, плачет, плачет... - прощай октябрь.

(написано и опубликовано в октябре 2006 г.)

          ~@&~

Ambient Jazz Romantic (AJB style) - © 2025 (Alex Sikorsky lyrics) v.1.4S

( https://suno.com/song/10c9f9f3-e9d9-4dba-a3c3-f4fb783470c1 )
( https://suno.com/song/a399db51-f05e-4ec4-a915-be888ab65bc5 )


{[Style: Ambient Jazz,AJR-style, AJB-style/ tempo: ~78 BPM,/ mode: combined Lydian and Dorian, / key: C major / A minor (pivot tones), no vibrato, smooth phrasing. Main theme led by Fagott and Piano. No vocals; all lyrics treated as instrumental melodic contours.]}

[[Instrumentation Overview]]
[Piano: Soft, fluid phrases with light rubato, mimicking falling rain and emotional shifts.]
[Guitar: Fingerpicked waltz-like arpeggios, selective damping imitating breathy brass, doubling vocal harmony as melodic layer.]
[Fagott: Lead instrument. Introspective, vocal-like tone, playing lyrical melody line.]
[Saxophone: Enters in Section II. Smooth, velvety phrasing. Doubles harmony line.]
[Drums: Light brushed snare and cymbal rolls, panned wide, barely above noise floor. 3/4 swing feel.]
[Synths: Ambient pads using granular texture with slow attack, subtle LFO detuning.]
[Sound FX: Constant light rain in background. Occasional low thunder rumbles between sections.]

[[Structure and Harmony Mapping]]

{[Section I – “Entrance / Autumn Threshold”]}

(Cmaj – Dm7 – Em7 – Fmaj7) 
Мелодия для фортепиано и дождя. 
(Cmaj – Am – Dm7 – G7) 
Три части, в каждой ветер, осень 
(Em7 – Fmaj7 – G – Cmaj7) 
И первый с неба сорвавшийся хрупкий снег. 
(Am – Dm7 – G7 – Cmaj) 
Падает жёлтый лист, за калиткой ноябрь. 
(Am – Em7 – Fmaj7 – G) 
Вечереет. Скрипки смолкли, 
(Dm7 – G – Cmaj – Fmaj7) 
Тихо играет фагот, аккорд гитары, 
(Em – Fmaj7 – G7sus4 – G7 – Cmaj) 
А дальше вступает небо…

[[Melody Harmony (Section I):]] 
[Fagott: Lead on vocal line; Piano doubles top notes as broken chords.] 
[Cmaj – Dm9 – Em7 – Fmaj7] 
[Guitar: Em7 – Cmaj7 – Dm7 – G7] 
[Piano harmony: inverted voicings – use drop 2 or 3.] 


{[Section II – “Memory / November Walk”]}

(Am – Dm9 – G13 – Cmaj7) 
Скрипнула от ветра калитка, 
(Fmaj7 – Em7 – Am7 – Dm7) 
И захлопнулась за ним.- 
(Dm9 – Gsus4 – G7 – Cmaj) 
Кружась, на землю спускался осенний лист.

[[Melody Harmony (Section II):]] 
[Saxophone replaces Fagott in doubling voice.] 
[Fagott drops to bass counterline for texture.] 
[Guitar: soft comping on Em9, G13] 
[Piano: uses Lydian #4 voicings where Cmaj becomes Cmaj7(#11)] 


{[Section III – “Stillness / Park Scene”]}

(Am – Dm7 – G7 – Cmaj) 
Тучи завесили небо, 
(Fmaj7 – Em7 – A7sus4 – A7) 
Капли бьют потрескавшуюся краску 
(Dm7 – G7 – Em7 – Fmaj7) 
Старой скамьи в парковой аллее. 
(Cmaj7 – Dm7 – G13 – Am) 
Я провожу рукой по ней 
(Em7 – Fmaj7 – G7 – Cmaj) 
И в воздухе пахнет пряностью. 
(Dm7 – Em7 – Fmaj7 – G) 
Холодный дождь, тёплое дерево, 
(Cmaj7 – G/B – Am – Fmaj7 – G) 
Свежо, сумрачно... и темно.

[[Melody Harmony (Section III):]] 
[Fagott and Sax play in thirds and sixths.] 
[Guitar adds delay tail for rain echo.] 
[Synth adds reverse reverb under each cadence.] 


{[Section IV – “Farewell / Snowfall”]}

(Fmaj7 – G – Em7 – Am) 
Холодное кружево снежинки 
(Dm7 – G7 – Em – A7) 
Ложится на горячую ладонь 
(Fmaj7 – Em7 – Dm7 – G) 
И плачет, плачет, плачет... – 
(Cmaj7 – Dm7 – G13 – Cmaj7) 
прощай октябрь.

[[Melody Harmony (Section IV):]] 
[All instruments play pianissimo, no vibrato.] 
[Piano doubles voice strictly in upper register.] 
[Final G13 – Cmaj7 cadence extended with fermata.] 
[Fagott closes with descending line in thirds, ending on low C.]

          ~@&~

Промпт для риффузион:

[Style: Nocturne Synthjazz, Ambient Jazz Ballad with Cinematic Texture] 
[Theme: A cosmic reflection on solitude and distant memory. Suitable for a twilight journey across stars and lost dreams.] 
[Rhythm: Flexible, alternating between 4/4 and 6/6 with smooth rubato transitions.] 
[Tempo: Varied from 72 to 115 BPM, gently flowing with expressive pauses.] 
[Key: C# minor, with modal shifts to A major and E mixolydian in transitions.]

[Intro: C#m9 – G#m7 – Amaj7sus2 – F#7sus4] 
[Electric Piano (Rhodes MK I emulation): soft, bell-like tone, playing broken chords and jazz voicings.] 
[Vinyl FX: subtle crackles with soft humming ambience.] 
[Synth Pad (Juno-106): atmospheric swells with analog chorus and lowpass filter sweeps.] 
[Brush Drums: gentle strokes with accented hi-hat pulses and wooden rim clicks.]

[Verse 1: C#m11 – Amaj7sus2 – B7add13 – G#m7] 
[Jazz Guitar (Fender Jazzmaster): palm-muted arpeggios with reverb tail, echoing key melody fragments.] 
[Synth Texture (Prophet-6): gliding undercurrent, faint harmonic modulations.] 
[SFX: Distant thunder roll, like the memory of a storm far away.] 
[Bass (Moog Subsequent 37): warm subbass, with glissando on root transitions.]

[Bridge: Emaj9 – C#m11 – G#m7b5 – Amaj7] 
[Saxophone (Low Tenor): echoing main theme, then diverging into improvisational counterline.] 
[Electric Piano: returns, echoing sax melody one octave below.] 
[SFX: Distant seashore ambience and birds, echoing the solitude.] 

[Verse 2: C#m9 – F#7 – Amaj7sus2 – G#7] 
[Synth FX (CS-80): shimmering pitch bends and ambient layering.] 
[Drums: Soft, brushed swing rhythm, accentuating dynamic contrast.] 
[Guitar and Saxophone: intonate together in unison and divergence, then fade.]

[Outro: Amaj7 – G#m11 – F#sus4 – C#m9] 
[Electric Piano: descending arpeggios into silence.] 
[Synth Pad (OB-X): warm analog fade, slight modulation.] 
[SFX: Wind through trees, fading into vinyl crackle.]

[Mixing: Wide stereo spread, soft reverb on melodic pair, mid-scooped synth textures.] 
[Mastering: Gentle compression, tape saturation, cinematic warmth.] 

Второе окно для лирики под риффузион:

{[Style: Ambient Jazz, tempo: ~78 BPM, mode: combined Lydian and Dorian, key: C major / A minor (pivot tones), no vibrato, smooth phrasing. Main theme led by Fagott and Piano. No vocals; all lyrics treated as instrumental melodic contours.]}

[[Instrumentation Overview]]
[Piano: Soft, fluid phrases with light rubato, mimicking falling rain and emotional shifts.]
[Guitar: Fingerpicked waltz-like arpeggios, selective damping imitating breathy brass, doubling vocal harmony as melodic layer.]
[Fagott: Lead instrument. Introspective, vocal-like tone, playing lyrical melody line.]
[Saxophone: Enters in Section II. Smooth, velvety phrasing. Doubles harmony line.]
[Drums: Light brushed snare and cymbal rolls, panned wide, barely above noise floor. 3/4 swing feel.]
[Synths: Ambient pads using granular texture with slow attack, subtle LFO detuning.]
[Sound FX: Constant light rain in background. Occasional low thunder rumbles between sections.]

[[Structure and Harmony Mapping]]

{[Section I – “Entrance / Autumn Threshold”]}

(Cmaj – Dm7 – Em7 – Fmaj7) 
Мелодия для фортепиано и дождя. 
(Cmaj – Am – Dm7 – G7) 
Три части, в каждой ветер, осень 
(Em7 – Fmaj7 – G – Cmaj7) 
И первый с неба сорвавшийся хрупкий снег. 
(Am – Dm7 – G7 – Cmaj) 
Падает жёлтый лист, за калиткой ноябрь. 
(Am – Em7 – Fmaj7 – G) 
Вечереет. Скрипки смолкли, 
(Dm7 – G – Cmaj – Fmaj7) 
Тихо играет фагот, аккорд гитары, 
(Em – Fmaj7 – G7sus4 – G7 – Cmaj) 
А дальше вступает небо…

[[Melody Harmony (Section I):]] 
[Fagott: Lead on vocal line; Piano doubles top notes as broken chords.] 
[Cmaj – Dm9 – Em7 – Fmaj7] 
[Guitar: Em7 – Cmaj7 – Dm7 – G7] 
[Piano harmony: inverted voicings – use drop 2 or 3.] 

---

{[Section II – “Memory / November Walk”]}

(Am – Dm9 – G13 – Cmaj7) 
Скрипнула от ветра калитка, 
(Fmaj7 – Em7 – Am7 – Dm7) 
И захлопнулась за ним.- 
(Dm9 – Gsus4 – G7 – Cmaj) 
Кружась, на землю спускался осенний лист.

[[Melody Harmony (Section II):]] 
[Saxophone replaces Fagott in doubling voice.] 
[Fagott drops to bass counterline for texture.] 
[Guitar: soft comping on Em9, G13] 
[Piano: uses Lydian #4 voicings where Cmaj becomes Cmaj7(#11)] 

---

{[Section III – “Stillness / Park Scene”]}

(Am – Dm7 – G7 – Cmaj) 
Тучи завесили небо, 
(Fmaj7 – Em7 – A7sus4 – A7) 
Капли бьют потрескавшуюся краску 
(Dm7 – G7 – Em7 – Fmaj7) 
Старой скамьи в парковой аллее. 
(Cmaj7 – Dm7 – G13 – Am) 
Я провожу рукой по ней 
(Em7 – Fmaj7 – G7 – Cmaj) 
И в воздухе пахнет пряностью. 
(Dm7 – Em7 – Fmaj7 – G) 
Холодный дождь, тёплое дерево, 
(Cmaj7 – G/B – Am – Fmaj7 – G) 
Свежо, сумрачно... и темно.

[[Melody Harmony (Section III):]] 
[Fagott and Sax play in thirds and sixths.] 
[Guitar adds delay tail for rain echo.] 
[Synth adds reverse reverb under each cadence.] 

---

{[Section IV – “Farewell / Snowfall”]}

(Fmaj7 – G – Em7 – Am) 
Холодное кружево снежинки 
(Dm7 – G7 – Em – A7) 
Ложится на горячую ладонь 
(Fmaj7 – Em7 – Dm7 – G) 
И плачет, плачет, плачет... – 
(Cmaj7 – Dm7 – G13 – Cmaj7) 
прощай октябрь.

[[Melody Harmony (Section IV):]] 
[All instruments play pianissimo, no vibrato.] 
[Piano doubles voice strictly in upper register.] 
[Final G13 – Cmaj7 cadence extended with fermata.] 
[Fagott closes with descending line in thirds, ending on low C.]


Рецензии