Снова не мы Вера Полозкова. English

Ok, ok let's not speak of meaning of life or any of related dope
Instead let's speak of a basement bar with a ceiling stroboscope
Where it smells like sticky elderflower
On a friday night it's as always packed, on stage there's a band,
And beautiful, drunk and not us run outside to smoke, he's wearing shoes,
she's on tiptoes bearfoot with a broken high heel sandal in hand
He's laughing so hard almost choking on his Adam's apple. Background blues.

Hell with it, with world order, it's all weakness and punk
Tell me about how beautiful not us go to the seaside, rent a place that's junk,
How old ladies give him bowls of fruit for her to eat
And taxi drivers are dishonest pack of swindlers and how a brittle
woman in the courtyard takes down her rigid sheets
That are wooden due to starch. How smart.
Not a lot do they need, sweet tart,
How little.

Tell me about how one who grasped the essense is lonesome,
How white teeth of those with a tan is like garlic - awesome.
And how first cigarette swipes you off your feet and brings
Peace if you smoke it on an empty stomach.
Talk to me about little things.

How those in love are soaked with a thick glimmering cream
And how old people want to breathe themselves an inch in solitude and dread,
How in winter in a rimy bus window glass, it seems
If you wipe it with your sleeve, talking of a dead
Like of a healthy and well-being - dreams.

How beautiful not us kiss each other in ear lobes for the first time, shy and timid
How they sing along to the radio in a traffic jam,
How they carry a cat in a shoe box to bury, damn,
Like a cloth wrapped cold doll that's rigid,
How when their phone rings and they're down south - they don't pick up
So that they don't say "Everything's fine, mom" breathless and dimpled,
How they sillily name their future sons while waiting for a bus -
They're just too lovely and simple
To be us. 

Tell me, my love, how she crawls into his bed with shoes on like a clown
Reciting "Tereza Batista: home from the wars" on her way
And rolling her eyes not to break down
And how people like to kill themselves in different ways
Not to drown

Tell me how he wears clear glasses to look older
So a cashier lady,
Porter lady
and dad's secretary like him, I was told.
But when he sits down to dine with friends and endulges in rumors
Taking them off he turns into a seventeen year old.

Tell me how fireworks flicker cracking over ocean water
Why that one photo where you're together is always not in focus?
How one text message becomes afterword, sort of,
Of long years of humuliation; how jaws clench so hard of fury like Cocus
as if you powder diamonds taken off chest
Why do we hideously overact
When we need to seem happy to the rest
And not in love anymore feeling the best?

Why do all those who show us to the door
Have their fingers in spit and fat? Why is every topic brought up, even more
Except for the essential ones? Geez,
Why does any kind of pain never get justified with
Our most eloquent descriptions?

Tell my how those who have nothing to say at parties with a lot of press -
All those actresses,
Empty dushes, mistresses
With long legs.
To whine about stress
Take care of problems and distress,
Observe how your idols turn into human hay-dust not liable.
Tell me with your hand on Holy Bible
Why a disdainful grimace grew into us once beautiful?
Why are we pieces of sleepless evil plentiful
Meat? Or better tell me of those at a pier -

They sit on the beach hugging each other,
Both of them have their hand palms in sand
And they're discussing who should go wash their hands
And go down to ask the fishermen for a knife to slice the smother
Of pineapples and melons.
They even smell like cloves and anise -
Not at all like us,
Far better than us.

2009

ладно, ладно, давай не о смысле жизни, больше вообще ни о чем таком
лучше вот о том, как в подвальном баре со стробоскопом под потолком пахнет липкой самбукой и табаком
в пятницу народу всегда битком
и красивые, пьяные и не мы выбегают курить, он в ботинках, она на цыпочках, босиком
у нее в руке босоножка со сломанным каблуком
он хохочет так, что едва не давится кадыком

черт с ним, с мироустройством, все это бессилие и гнилье
расскажи мне о том, как красивые и не мы приезжают на юг, снимают себе жилье,
как старухи передают ему миски с фруктами для нее
и какое таксисты бессовестное жулье
и как тетка снимает у них во дворе с веревки свое негнущееся белье,
деревянное от крахмала
как немного им нужно, счастье мое
как мало

расскажи мне о том, как постигший важное – одинок
как у загорелых улыбки белые, как чеснок,
и про то, как первая сигарета сбивает с ног,
если ее выкурить натощак
говори со мной о простых вещах

как пропитывают влюбленных густым мерцающим веществом
и как старики хотят продышать себе пятачок в одиночестве,
как в заиндевевшем стекле автобуса,
протереть его рукавом,
говоря о мертвом как о живом

как красивые и не мы в первый раз целуют друг друга в мочки, несмелы, робки
как они подпевают радио, стоя в пробке
как несут хоронить кота в обувной коробке
как холодную куклу, в тряпке
как на юге у них звонит, а они не снимают трубки,
чтобы не говорить, тяжело дыша, «мама, все в порядке»;
как они называют будущих сыновей всякими идиотскими именами
слишком чудесные и простые,
чтоб оказаться нами

расскажи мне, мой свет, как она забирается прямо в туфлях к нему в кровать
и читает «терезу батисту, уставшую воевать»
и закатывает глаза, чтоб не зареветь
и как люди любят себя по-всякому убивать,
чтобы не мертветь

расскажи мне о том, как он носит очки без диоптрий, чтобы казаться старше,
чтобы нравиться билетёрше,
вахтёрше,
папиной секретарше,
но когда садится обедать с друзьями и предается сплетням,
он снимает их, становясь почти семнадцатилетним

расскажи мне о том, как летние фейерверки над морем вспыхивают, потрескивая
почему та одна фотография, где вы вместе, всегда нерезкая
как одна смс делается эпиграфом
долгих лет унижения; как от злости челюсти стискиваются так, словно ты алмазы в мелкую пыль дробишь ими
почему мы всегда чудовищно переигрываем,
когда нужно казаться всем остальным счастливыми,
разлюбившими

почему у всех, кто указывает нам место, пальцы вечно в слюне и сале
почему с нами говорят на любые темы,
кроме самых насущных тем
почему никакая боль все равно не оправдывается тем,
как мы точно о ней когда-нибудь написали

расскажи мне, как те, кому нечего сообщить, любят вечеринки, где много прессы
все эти актрисы
метрессы
праздные мудотрясы
жаловаться на стрессы,
решать вопросы,
наблюдать за тем, как твои кумиры обращаются в человеческую труху
расскажи мне как на духу
почему к красивым когда-то нам приросла презрительная гримаса
почему мы куски бессонного злого мяса
или лучше о тех, у мыса

вот они сидят у самого моря в обнимку,
ладони у них в песке,
и они решают, кому идти руки мыть и спускаться вниз
просить ножик у рыбаков, чтоб порезать дыню и ананас
даже пахнут они – гвоздика или анис –
совершенно не нами
значительно лучше нас


Рецензии

В субботу 22 февраля состоится мероприятие загородного литературного клуба в Подмосковье в отеле «Малаховский дворец». Запланированы семинары известных поэтов, гала-ужин с концертной программой.  Подробнее →