Портер Питер. Раз укушен, два укушен...

PETER PORTER
(1929 -)

ONCE BITTEN, TWICE BITTEN;
ONCE SHY, TWICE SHY

The trap setter in a steel dawn
Picks up his dead rabbits and goes home
Whistling: his tune lies over the wet fields
In the shrinking morning shadows.
The gift of morning life brings
Five broken backs for the rabbits
Dangling in his hessian wrap.
In his own house an old mother
Wastes herself for a busy cancer,
She has always sacrificed flesh and time
For others – a thin heart hates a fat man
In the same room of waiting,
And outside, two children chase
A cockerel from a hen; their sister,
In love with a school teacher,
Pushes back the sex in her measuring blouse.
Now the house basks in bridal sun
Brimming with doves. This is where
The dead rabbits come, giving life
To the fat dog and his mange and the tired wife
Dried by the recurring sun of her kitchen.
Now it is electric eleven o`clock – the stewing meat
Smells savoury past the pruned back roses
And wafts on the street`s spindly limits,
The only fragrance of defence and love.

1961





ПИТЕР ПОРТЕР
(1929 -)

РАЗ УКУШЕН, ДВА УКУШЕН;
РАЗОК СТРАШНО, ДРУГОЙ СТРАШНО

На рассвете со стальным отливом
капканщик подбирает кроликов,
шагает домой, посвистывая;
свист стелется по мокрым лугам
в съеживающихся тенях утра.
Заря одарила кроликов,
болтающихся в мешковине,
пятью перебитыми хребтами.
Дома мать, всю себя принесшая в жертву,
изнуряемая грызущим раком,
с ненавистью в жалком сердце к тучному спутнику,
рядом с ним в ожидании коротает время.
За окном дети вдвоем отгоняют
петушка от хохлатки; старшая сестра,
влюбленная в школьного учителя,
заталкивает грудь в тесную блузку.
Дом купается в свадебном блеске,
переполнен доверху голубями. Сюда
явятся мертвые кролики для пропитания
ожиревшего пса в парше и усталой жены, иссушенной
круговращением кухонного солнца.
На электрочасах - одиннадцать. Ароматы жаркого
разносятся над подстриженными розами на задворках,
повисают над узкой извилистой улочкой -
благовонием заступничества и любви.

1961

 Перевод Сергея Сухарева
 (1983)


Рецензии